Sådan øger du din troværdighed på nettet
Da dit website i mange tilfælde kan være første gang din kunde møder din forretning, betyder troværdigheden og førstehåndsindtrykket meget. Jeg giver dig her 10 konkrete guidelines, som hjælper dig til at styrke troværdigheden på websitet. Alle guidelines omhandler indholdet og opbygningen af dit website og derfor noget du umiddelbart kan begynde at optimere på.
1. Gør dine informationer lette at verificere
Dine informationer på websitet skal være lette for din besøgende at få bekræftede. Link til omverdenen, så dit website ikke lever i et vakuum. Fortæller du eksempelvis at du har god kundeservice, så link til en kilde der kan bekræfte dine kundeanmeldelser. Eller har dit produkt nogle smarte funktioner, så henvis til en video-anmeldelse på Youtube, hvor det bliver demonstreret. Kundecases kan også verificere din troværdighed; Google gør det eksempelvis glimrende igennem deres kundecase med Colgate-Palmolive, hvor deres kunde overbeviser dig om at deres software fungerer godt.
2. Bevis at du findes
Du skal vise at din virksomhed eksisterer i den virkelige verden. Det kan du gøre ved at vise dine adresseoplysninger tydeligt og eventuelt linke til anerkendte korttjenester som Google Maps. Du kan også gøre oplysninger omkring CVR og andre virksomhedsoplysninger let tilgængelige. På den måde får dine besøgende en tryg fornemmelse af at du findes.
3. Vis din viden og eksperter
Din ekspertise skaber troværdighed, så når du viser at dine medarbejdere har en specialviden indenfor din branche eller produkter, føler dine kunder sig trygge. Er dine medarbejdere eksempelvis certificerede i de produkter i sælger er det vigtigt at vise. Nogle af dine medarbejdere er måske en del af et anerkendt branchenetværk og det er med til at give anderkendelse og troværdighed til din samlede virksomhedsprofil.
4. Vis at der er mennesker bag din virksomhed
Du har måske allerede vist at din virksomhed findes, som jeg beskriver i punkt 2, men du skal også huske at præsentere din virksomheds medarbejdere. De er nemlig med til at blåstemple din organisation og at virksomheden er til at stole på. Du kan eksempelvis vise jeres ansvarlige medarbejdere på produktsiderne og det er oftest også en god idé at have en kontaktside hvor du præsenterer en række af virksomhedens medarbejdere.
5. Vær let at kontakte
Gem dig ikke bag kontaktformularer, bare fordi det kunne være bekvemt eller lettere at tracke med dine analyseværktøjer. Vis virksomhedens kontaktoplysninger tydeligt (eksempelvis telefon, adresse og e-mail) og kombiner det gerne med punkt 4, så du viser konkrete medarbejdere at kontakte.
6. Se indbydende og professionel ud
Studier fra Princeston University viser at det tager dig 10 millisekunder at vurdere et førstehåndsindtryk af et andet menneske. På samme vis kan vi mennesker hurtigt vurdere førstehåndsindtrykket af et website. Her viser research fra Google at det tager dig omkring 17-50 millisekunder at danne et førstehåndsindtryk. Dit samlede designs æstetik, layout, farver, typografi og billedvalg skal fremstå professionelt og matche din branche — For der er selvfølgelig forskel på om du er en bank eller legetøjsbutik når designet vurderes.
Anbefaling: Hvis du har interesse indenfor design, bør du virkelig læse Google’s research i førstehåndsindtryk og visuel kompleksitet: Download rapporten her.
7. Gør dit website brugervenligt
Når vi besøger et website der fremstår brugervenligt og let tilgængelig vurderer vi den som mere troværdig. Derfor skal du prioritere at dit site er let at bruge, eksempelvis ved en enkel menustruktur, tydelig typografi og enkle opbygninger af dine sider. Generelt er anbefalingen at du skal prioritere dit indhold frem for fancy effekter.
8. Hold dit indhold opdateret
Du kender det sikkert selv. Når du besøger et website hvor seneste nyhed er 2 år gammel, så begynder du at blive bekymret, “Eksisterer virksomheden stadig?”. Derfor skal dit indhold holdes opdateret. Ofte er det bedre at du får skjult gammelt indhold, eksempelvis ved at fjerne en præsentation af nyheder på forsiden, som ikke er opdaterede. Du kan også bruge tricket med at opdatere dine artikler med nye opdaterede informationer og dermed genudgive tidligere indhold der stadig kan være aktuel.
9. Ingen reklamer
Onsite-reklamer kan ofte bidrage til at dit website virker mere utroværdigt. Forsøg helst at undgå dem og skal du have dem, så få dem indbygget i dit design, så de forstyrrer brugerens indhold mindst muligt. Hvis det er dit eget indhold eller produkter du vil promovere på websitet, så er det bedst at designe informationen så det inkorporeres i selve indholdet. Larmende reklamebannere, eller indhold der er placeret som traditionelle bannerreklamer, har brugere en tendens til at ignorere fordi vi er vant til udseendet — Det kaldes banner blindness.
10. Undgå fejl
I en tid hvor det er moderne at tale om positive fejlkulturer, kan det måske lyde forkert at sige: “Undgå fejl”. Men fejl får i allerhøjeste grad din troværdighed til at falde. Fejl kan både være af teknisk karakter, men også indholdsmæssigt. Hvis vi som brugere i en webshop får en fejl når vi ligger varen i kurven eller at produktteksterne er fyldt med stavefejl, bliver vi nervøse og sænker vores troværdighed til webshoppen.
Troværdighed er god forretning
Troværdighed kan føres direkte til din virksomheds bundlinje. Hvis din virksomhed fremstår troværdig — og måske tilmed mere troværdig end din nærmeste konkurrent — så har du lettere ved at lukke dine salg, fordi dine kunder vil foretrække det sikre troværdige valg. På samme vis kan troværdigheden også have indflydelse på at du kan tage en højere betaling for dine produkter, hvis du fremstår som det sikre valg i din branche.